Tekstgrootte
Maaike (42) werkt al 18 jaar op de Molenwiek, waarvan 3 jaar als bouw- en kwaliteitscoördinator. Naast die werkzaamheden staat ze twee dagen voor de klas, runt ze haar eigen dansschool en doet ze vrijwilligerswerk.
Maaike woont samen met haar partner en dochter van 8.
Als kwaliteitscoördinator is Maaike verantwoordelijk voor alles omtrent kwaliteit. ’Binnen ons team werken we met kwaliteitskaarten die samen met het team zijn vormgegeven. Doordat we als team op een eenduidige manier werken, houden we de kwaliteit hoog. De punten die op de kwaliteitskaart staan evalueren we, bijvoorbeeld door de klassen te bezoeken. Die resultaten analyseren we en aan de hand daarvan stellen we adviezen op. Zo borgen we de kwaliteit van het onderwijs’’, aldus Maaike.
Waar Maaike het meest trots op is: ‘’Het werken met de kwaliteitskaarten en een planning. Dit zorgt ervoor dat de neuzen dezelfde kant opstaan. Mijn verantwoordelijkheid is echt geweest om deze methode van werken in het team neer te zetten. Zoals dat met nieuwe werkwijzen en veranderingen gaat, was dat niet altijd even makkelijk. Ik geloof in deze methodiek en de resultaten binnen de school laten zien dat het werkt. Van oud-collega’s krijg ik weleens terug dat zij sommige werkwijzen hebben meegenomen naar hun ‘nieuwe school’. Ook collega’s op De Molenwiek zeggen dat ze niet meer anders willen. Daar ben ik echt trots op.’’
‘’Werken met een gezamenlijk rooster zorgt ervoor dat we makkelijk voor elkaar kunnen invallen. Hierdoor gaan lessen eigenlijk altijd door, ook als er een zieke is.’’
De Molenwiek werkt met verschillende lesmethoden. Maaike: ‘’Sociaal-emotioneel leren stimuleren we met de Kanjertraining. We werken in de onderbouw met Kanjerdieren en in de bovenbouw verandert dit in petten. Die staan symbool voor bepaald gedrag; bijvoorbeeld een leidende rol, de grapjas of de vriendelijke pet. Maar ook rollen zoals de pester of de slachtofferrol. Onze leerlingen leren wat normaal gedrag is, hoe je met jezelf en met de groep omgaat en dat het gedrag dat je laat zien een keuze is. Je kiest zelf welke pet je wel of niet opzet. De kracht van de Kanjertraining is dat we beginnen in de kleuterklas én dat we ouders erin meenemen; twee keer per jaar is er een informatieavond.’’
Maar kinderen op De Molenwiek ontwikkelen zich niet alleen sociaal-emotioneel. Voor de kernvakken - taal en rekenen - zijn er ook verschillende lesmethoden. ‘’In groep 3/4 werken we veel met bewegend leren, hiervoor gebruiken we Semsom. Daarnaast zijn we ‘fan’ van Snappet. Na een instructie gaan ze digitaal aan de slag. Tijdens het maken van (bijvoorbeeld) sommen zien ze het meteen als ze een fout maken. Hiermee krijgen ze inzicht in - en eigenaarschap over - hun eigen leerproces: op welk niveau zit ik, waar kan ik groeien, wat vind ik makkelijk, wat vind ik moeilijk en wanneer vraag ik om hulp.''
‘’Snappet zorgt voor betere resultaten én blije kinderen.’’
Ook voor leerkrachten is Snappet erg inzichtelijk. Wij zien precies welke opdrachten leerlingen fout beantwoorden, hoeveel pogingen zij nodig hebben en waar ze op ‘vastlopen’. Zo kunnen wij inspelen op de onderwijsbehoeften van onze leerlingen’’, vertelt Maaike. Hoe al die methoden bijdragen aan uitstekend onderwijs? ‘’Gemaakt werk kunnen we meteen monitoren en daarop inspelen. In mijn rol als kwaliteitscoördinator zie ik per klas of iedereen op niveau is. Wanneer dat niet het geval is, weet ik dat het tijd is om bij te sturen.’’
Nieuwsgierig geworden naar onze school? Kom langs en ervaar De Molenwiek zelf. Je hoort alle ins en outs, krijgt een rondleiding en er is alle ruimte voor jouw vragen.
Kom kennismaken Lees meer over kwaliteitszorg