Op de Molenwiek werken we met een plan om de kwaliteit van ons onderwijs te verhogen. Het plan helpt ons om onderwijs te blijven bieden waar alle betrokkenen tevreden mee zijn. Kwaliteitszorg gaat over de manier waarop de doelen in ons plan worden bereikt.
Kwaliteit is voor ons de mate waarin de school erin slaagt haar doelen op het gebied van kwalificatie, socialisatie en persoonsvorming te bereiken, naar tevredenheid van onszelf, de overheid, het team, de ouders en de leerlingen. Continue verbetering is in de structuur en cultuur van de Molenwiek verankerd. Doelstellingen worden geformuleerd op basis van een langetermijnvisie, maar worden tijdig aangepast aan een veranderende omgeving.
Alle scholen van Kalisto brengen de onderwijskwaliteit in beeld met behulp van de Succes!Spiegel.
De Succes!Spiegel is het kwaliteitsinstrument van Scholen met Succes. Scholen met Succes is een gespecialiseerd onderzoeks- en communicatiebureau voor het onderwijs en marktleider op het gebied van tevredenheidspeilingen.
De uitkomsten geven ons inzage in onze (basis)kwaliteit, de ontwikkeling van de school en het schoolteam en maakt het mogelijk om planmatig te werken aan ‘succes’.
Zowel de positieve feedback als de genoemde verbeterpunten uit het laatste onderzoek zijn besproken met het team en de Medezeggenschapsraad. Ze zijn leidraad geweest in de ontwikkeling die we het afgelopen jaar hebben doorgemaakt:
Niet alle leerlingen maken dezelfde ontwikkeling door. Om toch elk leerling een passend onderwijsaanbod te kunnen geven werken wij samen in het samenwerkingsverband Passenderwijs.
In een ondersteuningsprofiel legt de school vast hoe het team Passend Onderwijs voor elke leerling wil realiseren. Beschreven wordt hoe lichte ondersteuning wordt vormgeven, wie daarvoor verantwoordelijk is en welke mogelijkheden de school heeft om leerlingen met een zware ondersteuningsbehoefte te kunnen helpen.